Kā panākt, lai Jūsu prezentācija ieinteresētu klausītājus

2014-03-02

Plānojat uzstāties auditorijas priekšā? Lūk, dažas idejas, kas palīdzēs Jums veikt spēcīgu prezentāciju. 

Auditorijas iesaistīšana nozīmē aktīvi iesaistīt jūsu auditoriju prezentācijā. Jūsu žestiem, acu kontaktam, sejas izteiksmei, un jūsu balsij ir liela nozīme auditorijas uzmanības piesaistīšanai.  

Taču pastāv vēl arī citas metodes, kuras Jūs varat izmantot. Lietojot dalībnieku vārdus, Jūs iesaistāt viņus prezentācijā. Pat ja Jūs varat iemācīties tikai dažus no auditorijā esošo personu vārdiem, Jums piedēvēs tādu intelektu, kāds pat iespējams Jums nav. Tikai pārliecinieties, ka Jūs saskaņojat īstos vārdus ar īstajiem cilvēkiem!

Jūs varat iegūt klausītāju uzmanību, aicinot viņus fiziski piedalīties. Jūs varat aicināt dalībniekus pierakstīt kādu statistiku vai citātu. Jūs varat aicināt viņus pagriezties pret savu kaimiņu un apspriest kādu jautājumu, vai viedokli. Jūs varat palūgt kādam nolasīt fragmentu no kāda raksta, lapaspuses vai paragrāfa pārējiem dalībniekiem telpā. Jūs varat aicināt brīvprātīgos iznākt priekšā notēlot kādu lomu. Tikai jābūt uzmanīgiem, lai izvēlētos tādus, kas precīzi attēlos to, ko Jūs vēlaties uzsvērt.

Vēl viens veids, kā piesaistīt auditorijas uzmanību ir piemērot prezentāciju viņu specifiskām situācijām un vajadzībām. Taču šajā gadījumā Jums būs nepieciešama iepriekšēja izpēte. Bet, ja Jūs izpildāt savu mājas darbu, un aplūkojat jautājumu, ņemot vērā viņu reālās darba vides īpatnības, Jūs iegūsiet īpašu saikni ar auditoriju.

Viens no labākajiem auditorijas iesaistīšanas veidiem ir reizē arī visriskantākais veids un tas ir: Noturēt Jautājumu un Atbilžu sesiju! Pieņemsim, Jūs esat sagatavojis 30 minūšu garu prezentāciju, ieskaitot humoru un uzskates materiālus. Pēdējās 5 minūtes Jūs esat atstājuši jautājumiem. Ja jūs šo Jautājumu un Atbilžu sesiju noturat nepareizi, tas var izjaukt visu prezentāciju.

Kā pareizi noturēt J un A sesiju? Izmēģiniet šos četrus soļus:

  1. Uzdodiet jautājumus. Ar to Jūs parādāt, ka Jūs esat atvērts jautājumiem, ka esat nosvērts un pārliecināts. Jūs varat jautāt: “Labprāt atbildēšu uz Jūsu jautājumiem, lūdzu!” Vai arī “Kādi ir Jūsu jautājumi?” Jūs pat varat iesākt jautājumu un atbilžu sesiju sakot, “Tagad es gribētu labāk izskaidrot visu, kas šajā rītā tika minēts, atbildot uz Jūsu jautājumiem. Lūdzu!” Un griežaties ar skatu un žestiem pie auditorijas. Tikai nejautājiet tādā veidā: „Vai jautājumi ir?”. Tas ir pārāk agresīvs jautājums, kas nenesīs vēlamo rezultātu.

  2. Uzmanīgi klausieties jautājumus. Pievērsiet uzmanību divām lietām: saturam un nolūkam. Saturs ir jautājuma vārdiskā izteiksme. Nolūks ir jautājuma nozīme. Mēģiniet saklausīt, vai tās ir emocijas, atbalsts, vai arī jautātājs Jums nepiekrīt. Pēc jautājuma “toņa” Jūs vienmēr varat noteikt, vai jautātājs Jums piekrīt vai nepiekrīt.

  3. Atbildiet jautājumu visai grupai. Nesen kādā prezentācijā es redzēju kā kāds no auditorijas uzdeva spīkeram jautājumu, uz kuru bija nepieciešama diezgan gara atbilde. Spīkers apmēram divas minūtes atbildēja uz jautājumu, visu laiku skatoties tikai uz jautātāju. Viņš bija pārsteigts, ka vairāk neviens neuzdeva jautājumus. Ar savu atbildi Jums jāpiesaista visas auditorijas uzmanība. Pretējā gadījumā, Jūs nepanāksiet visas auditorijas iesaistīšanos, bet gan tikai piesaistīsiet tikai jautātāja uzmanību. Lietojiet acu kontakta prasmi.

  4. Izveidojiet pozitīvu nobeigumu. Kad J un A sesija ir beigusies, Jums jānoslēdz prezentācija. Veltījiet pāris mirkļus tam, lai pateiktos grupai par apmeklējumu, un tad īsumā atgādiniet to, ko Jūs gribat, lai viņi atcerētos. Ja to neizdarīsiet Jūsu auditorija iespējams atcerēsies pēdējo jautājumu, bet neatcerēsies Jūsu pozitīvos apgalvojumus prezentācijas laikā.

Jums jāgaida Jautājumu un Atbilžu sesija. Jums jābūt gatavam atbildēt uz jautājumiem. Gaidiet jautājumus. Ja uz kādu jautājumu Jūs nevarat atbildēt, vai ja Jūs šaubāties par pareizo atbildi, paskatieties jautātājam acīs un sakiet patiesību: “Diemžēl Es nevarēšu Jums pašreiz atbildēt uz šo jautājumu, bet es to noskaidrošu un sakontaktēšos ar Jums vēlāk, lai sniegtu atbildi.”

Armands Ābelītis
"Perfect Sales" Direktors
Pārdošanas, klientu apkalpošanas un menedžmenta apmācību programmu autors un pasniedzējs.

"MENEDŽMENTA ABC"  (Ko darbinieki sagaida no vadītāja)"EFEKTĪVA PĀRDOŠANA"  (Kā pārdot vērtību, nevis cenu) NENOKAVĒ!"Perfect Sales" ir kļuvusi par Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) biedru, ar šo sadarbības soli apstiprinot vēlmi aktīvi darboties uzņēmējdarbības vides attīstīšanā Latvijā!"EFEKTĪVA KLIENTU APKALPOŠANA" (Likums Nr. 1 - Ja mēs nerūpējamies par klientu... to izdarīs kāds cits!)"PĀRRUNU VEŠANAS PRASMES" / "MENEDŽMENTA ABC 2" (Darbinieku darba efektivitātes izvērtēšana un  kā veikt produktīvas pārrunas ar darbiniekiem)"EFEKTĪVA PĀRDOŠANA"  (Iebildumi - pārdevēja labākie draugi)
"MENEDŽMENTA ABC" (Ko darbinieki sagaida no vadītāja)
"EFEKTĪVA PĀRDOŠANA" (Kā pārdot vērtību, nevis cenu) NENOKAVĒ!
"Perfect Sales" ir kļuvusi par Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) biedru, ar šo sadarbības soli apstiprinot vēlmi aktīvi darboties uzņēmējdarbības vides attīstīšanā Latvijā!
"EFEKTĪVA KLIENTU APKALPOŠANA" (Likums Nr. 1 - Ja mēs nerūpējamies par klientu... to izdarīs kāds cits!)
"PĀRRUNU VEŠANAS PRASMES" / "MENEDŽMENTA ABC 2" (Darbinieku darba efektivitātes izvērtēšana un kā veikt produktīvas pārrunas ar darbiniekiem)
"EFEKTĪVA PĀRDOŠANA" (Iebildumi - pārdevēja labākie draugi)